سیستم خوردروی بي ام و bmw
 
مکانیک گیلان
سلام سایت مکانیک گیلان با شما وبرای شما
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید نظر یادتون نره به سوالات شما در مورد تعمیرات هر چیز در تالار گفتمان مکانیک گیلان جواب داده میشود از امروز به ما بپيونديد وعضو شويد برای بودن مطالب جدید وماندن این سایت روی تبلیغات یک کلیک نماید
آخرین مطالب
نويسندگان
برچسب:, :: ::  نويسنده : حسن

سيستم فرمان(AS (Active Steering 

مزيت اين سيستم دقت و چابكي بيشتر راننده در حين رانندگي و در هر موقعيتي است.

در قلب سيستم جديد AS مجموعه اي از  دنده هاي سياره‌واري وجود دارد كه با ستون فرمان ادغام شده است. در رانندگي با سرعت هاي پايين- مانند حركت در ترافيك شهري، در زمان پارك كردن خودرو و يا حركت در جاده هاي كوهستاني،سيستم AS ميزان زاويه فرمان را افزايش مي دهد. چرخ هاي جلويي به سرعت در مقابل حركات كوچك چرخ فرمان عكس العمل نشان داده و به اين نحو راننده را قادر مي سازد بدون نياز به چرخاندن زياد فرمان از ميان فضاهاي تنگ و باريك به راحتي عبور كند. از ديگر مزاياي اين سيستم، پارك كردن آسان خودرو و افزايش مانور خودرو  است. در سرعت هاي بالاتر و هنگام عبور از پيچ هاي تند، سيستم AS موجب كاهش تغيير در درجه زاويه فرمان مي شود. اين امر به راننده اين امكان را مي دهد تا در سرعت بالا توانايي بيشتري در كنترل فرمان  و نتيجتاً خودرو داشته و موجبات ثبات و راحتي بيشتري را براي وي فراهم آورد.

در صورتي كه خودرو در معرض خطر بي ثباتي باشد، مانند زماني كه از سطوح ناهموار عبور نموده و  مستلزم استفاده مكرر ار ترمز است، مي توان با استفاده از سيستم AS آن را مرتفع نمود. براي مثال، به منظور كاهش انحرافات خطرناك خودرو در اين حالت، سيستم AS مي تواند سريع تر از هر راننده حرفه اي، زاويه فرمان را افزايش دهد. اين سيستم رابطه بين چرخ فرمان و چرخ هاي جلويي را مختل نكرده و بنابراين حتي در مواقعي كه سيستم الكتريكي خودرو به طور كامل از كار مي‌افتد، خودرو در همه شرايط كاملا قابل كنترل خواهد بود. 

سيستم پاششHPI (High Precision Injection)        

 HPI، يا همان سيستم تزريق دقيق و مستقيم بنزين، موجب كارآمدتر شدن فرآيند سوخت و بالا رفتن عملكرد موتور شده و بنابراين شاهد كاهش قابل توجهي در ميزان نرخ مصرف سوخت خواهيم بود.

HPI ، مجموعه اي است كه عملكرد اجرايي ديناميك سوخت را منسجم تر مي كند.

عنصر اصلي تكنولوژي HPI انژكتور Piezo  است كه بين سوپاپ و شمع قرار مي گيرد. داخل انژكتور لايه هايي از كريستال هاي Piezo وجود دارد كه وقتي جريان الكتريسيته از آن ها عبور مي كند به طور يكنواخت منتشر مي شوند. اين امر موجب خروج مخلوطي از هوا و سوخت با فشار 200 bar از سوزن انژكتور (كه به باريكي تار موي انسان است) به محفظه احتراق مي شود

ابري مخروطي شكل به اندازه ناخن انگشت شست، بادقت كامل به داخل شمع تزريق شده و به محض تماس با اكسيژن شعله ور مي شود. در مقايسه با سيستم هاي معمولي پاشش، HPI مستلزم مقدار كمي سوخت بوده و از هدر رفتن بنزيني كه به ديواره هاي محفظه احتراق پاشيده مي شود نيز جلوگيري مي كند. 

تاير (RF (Run-Flat 

با وجود تايرهاي RF ،حتي زماني كه باد تاير خالي شده باشد شما مي توانيد به حركت ادامه داده و عملكرد خودرو را در هنگام افت فشار باد در تاير حفظ نماييد. به جاي تعويض تاير در كنار خيابان كه امري ناخوشايند و محسوب ي شود، شما مي توانيد به حركت خود ادامه داده و به راحتي خود را به منزل و يا تعميرگاه برسانيد.

تايرهاي RF زاپاس خود محسوب مي شوند: با وجود ديوارهاي جانبي تقويت شده، تايرها حتي اگر كاملاً از  باد خالي شده باشند، قادر به ادامه عملكرد خود هستند. تركيب فرسايشي مقاوم به گرما كه در ساخت اين نوع تاير به كار گرفته شده است، در برابر افزايش احتمالي گرما مقاومت مي كند. با استفاده از تايرهاي RF شما قادر خواهيد بود با سرعتي بالاتر از 150 كيلومتر در ساعت و بدون تغيير وضعيت محسوس به رانندگي خود ادامه دهيد. در عين حال در وقت خود صرفه جويي كرده و بنابراين استرس كمتري خواهيد داشت، ديگر نيازي به حمل تاير زاپاس هم نداريد و در نتيجه فضاي بيشتري براي حمل بار در اختيار شما قرار مي گيرد. 

سيستم "رانندگي تطبيقي" (Adaptive Drive) تا حد ممكن فشار وارده بر تاير معيوب را كاهش داده و به تايرهاي ديگر انتقال ميدهد. اين نوع تايرها موجب امنيت بيشتر، آسودگي خاطر سرنشين و نيز امكان استفاده از فضاي بيشتر را در خودرو فراهم مي كند.شركت ADAC آلمان"، يعني همان بزرگترين كلوپ اتومبيل در دنيا، از تايرهايRF به عنوان "اولين انقلاب اساسي در طراحي تاير" از زمان به وجود آمدن تايرهاي بادي ياد مي كند.

سيستم ديناميك مؤثر(ED)  در BMW (Efficient Dynamics)

لذت استفاده از هر قطره سوخت، هدف سيستم ED است. با وجود مجموعه اي از فناوري هوشمندانه، BMW قادر است در حالي كه عملكرد ديناميك خودروي شما را افزايش مي دهد، تأثير بسزايي در كاهش مصرف سوخت و توليد گاز CO2 نيز داشته باشد.

هدف از به كارگيري مجموعه اي از تكنولوژي هاي پيشرفته ومبدعانه، كاهش ميزان مصرف سوخت به حداقل ممكن است. برخي از اين تكنولوژي ها در زمينه سوخت، نوع مواد مصرفي در ساختار خودرو، تركيبات مؤثر در كاهش اصطكاكات موجود و آيروديناميك هاي بهبود يافته و نيز مديريت همه جانبه مصرف انرژي به كار رفته اند.

جهت دستيابي به اين اهداف، موتورها ارتقاء يافته اند؛ موتورهاي بنزيني به وسيله فناوري HPI و موتورهاي ديزلي توسط نسل سوم پاشش ريلي (Rail Injection) و مواد سبك كه منجر به كاهش وزن خودرو تا سقف 20 كيلوگرم شده اند مورد بازبيني قرار گرفته اند 

بهبود وضعيت آيروديناميكي خودرو همچون كنترل هواكش خودرو، تايرهاي مقاوم و ... همگي منجر به نتايج مثبتي شده اند كه نتيجه آن عملكرد ديناميكي خودرو با مصرف سوخت كمتر است. BMW مدل i 120 (5 درب) كه 1 ليتر بنزين كمتر از مدل قبلي مصف مي كند و قادر است 1 ثانيه زودترسرعت خود را به 100 كيلومتر بر ساعت برساند، نمونه اي از به گارگيري اين روش هاي بهبود يافته است.

سيستم روشن و خاموش (سوئيچينگ) اتومات (Auto Start-Stop)

سيستم سوئيچينگ اتوماتيك ASS راهي هوشمندانه جهت ذخيره سازي سوخت است. در اين حالت زماني كه خودرو به طور كامل متوقف شود، مثلاً در زمان توقف پشت چراغ قرمز، موتور  به طور اتوماتيك خاموش و سپس روشن مي شود كه اين امر موجب كاهش مصرف سوخت خودرو مي شود.

اصول اين كار بسيار ساده است: اگر موتور در حال كار نباشد نمي تواند سوخت مصرف كند. بنابراين سيستم اتوماتيك ASS زماني كه نيازي به روشن بودن موتور نيست آن را خاموش مي كند. در مواقعي كه ترافيك سنگين است و شما مجبور هستيد مكرراً ترمز كنيد، به راحتي مي توانيد خودرو را روي دنده آزاد تنظيم كرده و پاي خود را از روي كلاچ برداريد تا سيستم ASS فعال شود؛  در اين صورت شما لوگوي فعال بودن اين سيستم را در صفحه نمايش خودرو مشاهده خواهيد كرد. براي غيرفعال كردن اين حالت كافي است خودروي خود را از حالت آزاد خارج كنيد. سپس به محض اين كه بر روي كلاچ فشار آوريد موتور شروع به كار كرده و شما مي توانيد بدون لحظه اي تأخير به مسير خود ادامه دهيد.

راحت و امنيت راننده در حين رانندگي و در حين استفاده از سيستم ASS دچار مخاطره نمي شود. براي مثال، هنگامي كه دماي موتور از حد معمول بالاتر باشد، يا هواي درون اتاق به وسيله تهويه كننده هوا به دماي مطلوب نرسيده باشد، يا باتري دچار مشكل شده باشد و يا هنگامي كه راننده فرمان را مي چرخاند، اين سيستم عمل نخواهد كرد.

سيستم اتوماتيك ASS به وسيله يك كنترل مركزي هدايت مي شود كه اطلاعات مورد نظر را از حسگرهاي مربوطه( استارت و دينام) دريافت مي كند. براي مثال اگر خودرو شروع به چرخيدن كند، شارژ باتري به شدت افت كرده و يا روي شيشه جلوي خودرو بخار مي نشيند، در نتيجه به منظور حفظ آسايش و امنيت راننده ، كنترل مركزي به طور اتوماتيك موتور را خاموش و دوباره روشن مي كند.

در عين حال، اين سيستم قادر است فرق ميان توقف موقت و دائم را تشخيص دهد؛ اگر كمربند ايمني راننده بسته نباشد و يا درب كاپوت باز باشد اين سيستم عمل نخواهد كرد. البته اگر مايل باشيد مي توانيد با فشار دادن يك دكمه اين سيستم را به طور كامل غيرفعال كنيد.

با استفا مكرر و دائم از اين سيستم، شما شاهد كاهش قابل توجهي در مصرف سوخت و توليد گاز CO2 خواهيد و.

سيستم هشدارگر عيب تاير (TDI (Tyre Defect Indicator

سيستم هشدارگر عيب تاير به محض بروز مشكل در هر كدام از تايرها به شما هشدار مي دهد تا از خرابي بيشتر تاير جلوگيري كنيد و به نوعي ضامن امنيت شما است.

اين سيستم الكترونيكي داراي علامت هشداردهنده اي بر روي پانل علائم است. وقتي باد تاير كم مي شود، شعاع تاير كاهش يافته و در نتيجه سرعت گردش چرخ افزايش مي يابد. سيستم TDI مجهز به حسگرهايي است كه بر ميزان سرعت گردش چرخ و سيستم ترمز ABS نظارت داشته و اطلاعات مربوط به هر كدام از چرخ ها را به طور جداگانه بررسي مي كند. اين بدان معني است كه اين سيستم داراي قابليت تشخيص تفاوت سرعت در هر يك از چرخ ها مي باشد. البته لازم به ذكر است تشخيص كم‌باد بودن  چرخ ها از عهده اين سيستم خارج بوده و بهترين راه براي جلوگيري از هرگونه خطر احتمالي، چك كردن تايرها به طور دائم است

 





ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 163
بازدید کل : 11792
تعداد مطالب : 74
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1